Dag4: Ervaring Angelica

18 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

NORTHWESTERN MEDICINE DELNOR HOSPITAL

Ervaring Angelica:

Prinsjesdag in Nederland, kijkend de financiële middelen in Amerika, kan het in Nederland alleen maar meevallen.

Vandaag meegelopen met Donna Kruse. Zij is IC verpleegkundige, maar werkt niet meer aan bed. Ze is instructor voor studenten en houdt zich bezig met het magnent proces in het Sherman

Op dinsdag geeft ze instructies aan studenten in het Northwestern Medicine Delnor Hospital (geen magnent hospital). 5 studenten begeleide zij deze dag, werkzaam op de longafdeling ( area departement). De studenten kregen de opdracht om een patiënt te kiezen. Vervolgens moesten zij gegevens verzamelen uit rapportagesysteem (EPIC) en de casus analyseren. Tijdens een assesment aan bed moesten ze aan Donna laten zien hoe ze de patiënt benaderen en hoe ze de vitale functies meten.

Vandaag was het aandachtspunt bloedgas analyse, interpretatie van lab waarden en interpretatie van de vitale functies. Iedere week (programma van 15 weken) komt een ander onderdeel aanbod. Bloedgas analyse was belangrijk omdat ze daar binnenkort een toets over kregen. Donna gaf feedback aan de studenten en prikkelde ze tot nadenken over de situatie van de patiënt (klinisch redeneren). Binnen het programma van de 15 weken hebben ze een dag van simulatietraining. De vorderingen van de student worden door Donna in een digitaal systeem gezet.

Aan het einde van de dag is er een briefing en kunnen alle studenten hun ervaringen delen en wordt gekeken naar de doelen die behaald zijn  (counseling). Dit wordt als positief ervaren door de studenten.

Mijn doel vandaag was om erachter te komen hoe de opleiding hier in elkaar zit en hoe de lessen worden gegeven. De opleiding duurt 2 jaar. Het eerste jaar zitten ze op school naast een baan die ze hebben want ze moeten zelf de opleiding financieren. Dit is meestal geen baan in de zorg, maar bv haarstylist of in de techniek. Het 2e jaar gaan ze 2 dagen naar school en lopen ze 1 dag mee op een afdeling op die dag coacht Donna. Dit doen ze naast hun andere baan. Na 2 jaar ben je een nurse en kan je overal werken, van IC tot op een longafdeling.

Het was een vermoeiende, maar leerzame dag. Heel ander systeem als in Nederland, de coaching aan bed en de casus analyse op de afdeling vond ik positief. Als instructeur zie je zelf de patiënt dit is bevorderend voor het leerproces. Dat de studenten vervolgens niet in de zorg werken vind ik heel apart, dat zegt iets over de cultuurverschil tussen twee landen. Wat ik begreep van mijn collega is dat de verpleegkundige bij het starten eerst 3 maanden over gepland staan, dat is denk ik ook wel nodig

1. Sam de Haan:
    19 september 2019