Dag 4: Ervaring Yvonne en Ouke

18 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

ADVOCATE SHERMAN HOSPITAL

Ervaring Yvonne

Vandaag mocht ik meelopen met Selina, een jonge verpleegkundige werkzaam op afdeling Chirurgie van het Advocate Sherman Hospital. Afdeling chirurgie heeft 24 bedden, de patiëntencategorie is vergelijkbaar met de afdeling in Nederland. De verpleegkundigen werken hier 3 dagen van 12 uur. Er zijn maar twee soorten diensten; van 07:00 uur tot 19:00 uur en van 19:00 uur tot 07:00 uur. Een verpleegkundige heeft max. 4 a 5 patiënten per dienst. Opvallend is dat de patiënten de verpleegkundige kunnen bellen met hulpvragen en dan bedoel ik letterlijk bellen. Zodoende weet Selina al wat de hulpvraag is en loopt ze niet onnodig naar de patientenkamer.

BA99524A-02DF-4A50-AF17-FD6175B287A5

Selina draagt veel verschillende petten op haar afdeling. Haar voornaamste functie is vergelijkbaar met de praktijkopleiders binnen het Bravis Ziekenhuis.

Selina heeft mij uitgebreid het medicatieproces laten zien. Er wordt met behulp van een vingerafdruk medicatie afgegeven door de computer. De computer is de dubbele check i.p.v. een collega. Patiënten moeten voor ieder tablet apart betalen, na ontslag krijgen zij een uitdraai met de rekening. Dit kon ik me bijna niet voor stellen. En ik viel helemaal van mijn stoel toen Selina de prijzen van medicatie liet ziet. 1 morfinetabletje kost 76 dollar. Bizar!!

8E38E87F-1613-4B34-92A9-DB8470EC14CB

Na de lunch heeft Selina mij meegenomen naar het simulatielab. Hier worden casussen nagebootst als leermoment. De pop ‘Charles’ kan allerlei aandoeningen krijgen waarop de verpleegkundigen moeten handelen. Selina vertelde dat nieuwe medewerkers zonder ervaring 3 maanden boventallig staan. Wanneer een nieuwe medewerker wel al ziekenhuiservaring hebben dan is dit 8 weken. Voorafgaand aan de start op de afdeling volgt er een week van introductie. Hierin worden de verschillende ziektebeelden van de afdeling met behulp van ‘Charles’ doorgenomen.

FE1B72C0-6275-4303-98DA-50DF7B21043C

Het was een  indrukwekkende dag. Patiëntenzorg is patiëntenzorg, dat zal in ieder land in grote lijnen hetzelfde zijn. Hoe om gegaan wordt met de verpleegkundigen en de faciliteiten dat is overal verschillend. Kijk überhaupt maar naar de inwerkperiode van 3 maanden vs 3 dagen binnen het Bravis Ziekenhuis. Wat ik deze dag heb meegenomen is o.a. de waardering voor elkaar en dat ook uitspreken naar elkaar. Men werkt niet in eilandjes maar ondersteunt elkaar en zorgen ook goed voor elkaar.

Ervaring Ouke:

Dag 4 begon wederom met het meemaken van de dagstart van het ziekenhuis, dit verliep iets minder gestructureerd dan maandag,  iedere afdeling melde zijn vim’s van de afgelopen 24 uur. Bij een aantal werd aangegeven dat er vervolgacties uitgezet waren en dat na een week geëvalueerd zou worden.

Vervolgens mocht ik meelopen met Jennifer, een collega manager. Haar dagtaak is toch wezenlijk anders dan die van mij. Zij loopt vrijwel continue over de afdeling en vraagt bij vrijwel iedereen hoe het gaat en of zij iets van haar nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ook lopen we langs bijna alle patiënten en vragen aan hun of de gestelde doelen welke op het bord geschreven staan behaald zijn. Dus bv. Of er ieder uur een verpleegkundige langs is gekomen, of de pijscore is afgenomen en bij pijn of er actie is ondernomen en of dat ook effect heeft gehad. Ook wordt gevraagd welke verpleegkundige en compliment moet krijgen. Aan het einde van haar ronde zoekt Jennifer daadwerkelijk de betreffende verpleegkundige op (en als zij niet werkt, belt zij de verpleegkundige) om de complimenten van hun patiënt door te geven.

Op mijn vraag of zij ook veel administratief werk heeft, in Nederland zit ik toch veel achter de computer, antwoordt zij dat zij dat ‘s avonds doet, na haar werk.

Om 11.00 uur is er een veiligheidbijeenkomst op de afdeling, hier wordt een terugkoppeling gegeven van de centrale bijeenkomst van de ochtend en wordt doorgenomen of er nog veiligheid risico’s zijn die nu spelen. Ook worden eventuele actuele knelpunten van de afdeling besproken. Deze bijeenkomsten vinden 4 maal per dag plaats namelijk om 7.00 om 11.00 om 19.00 en om 23.00 uur; dat is dus 2 maal per dienst. Er wordt namelijk gewerkt van 7.00 tot 19.00 en van 19.00 tot 7.00 uur.

Na de lunch ben ik met Christine, een teamleider, mee gegaan. Zij had een bespreking ineen soort centrale vim commissie. Hier werd d.m.v. De SBAR methode een verbeteractie voorbereid wat resulteerde in een training welke alle verpleegkundigen moesten volgen. De uiteindelijke besluitvorming moest dan wel weer in het aansluitende managementoverleg plaatsvinden.

Kortom heb ik een groot deel van de verbetercyclus kunnen zien.

1. Harriette Smidt:
    19 september 2019
    Yvonne, wat geweldig om op deze wijze de opleiding in de praktijk vorm te geven. Ook het daadwerkelijk "bellen" met de patiënt waardoor de hulpvraag al bekend is, echt briljant en vooral heel LEAN!