Ervaring: Yvonne (2)

20 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vanmorgen mocht ik meelopen met Cheri Goll. Ik zag enorm uit naar dit gesprek!! Cheri is the Chief Nurse dus DE grote baas onder de verpleegkundigen. We hadden haar al eerder gezien tijdens de informatiebijeenkomst op maandag. Na de kennismaking viel ik gelijk met de deur in huis. Ik vertelde haar over onze plannen van Ons ziekenhuis van Morgen. Ik ervaar soms weerstand of desinteresse van collega’s. Voor veel collega’s is het nog ver-van-hun-bed-show, het duurt waarschijnlijk nog 6 jaar voordat we in de nieuwbouw zitten. Cheri ging even wat voor me pakken.... ze kwam terug met twee boeken waarin beschreven stond hoe je met deze groep mensen om moet gaan. Eigenlijk was haar tip om deze mensen zo in mogelijk aandacht te geven. De olievlek onder de enthousiaste mensen wordt steeds groter door positieve aandacht. “Positive mind, positive vibes, positive life”.  Ik ga deze boeken thuis aandachtig bestuderen.

Vervolgens  mocht ik mee naar een vergadering. Er stonden veel verschillende agenda punten op het planning. Het viel mij op dat de vergadering stipt om 10:00 uur begon, niemand kwam te laat was en dat het allemaal zeer gestructureerd verloopt. Hier kunnen wij in Nederland nog wat van leren! Er was discussie maar men dacht SAMEN in oplossingen en niet in doemscenario’s. Cheri was hierin de gespreksleider en vroeg steeds wat de verschillende medewerkers nodig hadden om het doel te behalen (shared gouvernance). Ook hier was Cheri weer geweldig!! Haar enthousiasme en hart voor het vak is vertederend.

Vervolgens verraste Cheri een medewerker met een kleinigheidje. Deze medewerker had hard gewerkt en een verbetering doorgevoerd op de afdeling.  Als blijk van waardering werd zij benoemd tot medewerker van de maand. Ze kreeg een klein kadotje, niks geen cheque of een fles wijn, gewoon een simpel kadotje. De waardering en de moeite die Cheri neemt om de desbetreffende medewerker op te zoeken op de afdeling is voldoende!! Hard werken en inzet wordt erkend en beloond.

Ik vond dit een zeer zeer zeer inspirerende dag, het heeft me geraakt. Ik vond het heel lastig om te beschrijven hoe mijn dag met Cheri was. Zij praat met zoveel liefde over het vak, over haar mensen en die waardering krijgt ze ook terug. Mijn conclusie was dat Cheri zich maar verkiesbaar moest stellen als President. Één ding is zeker, dan zou Amerika er een stuk rooskleuriger uitzien. CHERI FOR PRESIDENT!!