Ervaring: Angelica (2)

20 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vandaag heb ik meegelopen op de ICU (Critical Care Unit) in Advocate Sherman Hospital. Het was erg druk, zoals eerder beschreven dat de B kant meestal gesloten is, lagen daar nu 6 patiënten.

E71AC355-102E-473B-9229-B9E8D92412E4

Ik liep mee met Sara een verpleegkundige die op de IC werkt en ook bedsite trainingen geeft. Om op de IC te werken heeft ze, na haar verpleegkundige diploma, 2 maanden cursus moeten volgen en daarna nog een aantal maanden stage, totaal ongeveer een half jaar, maar stelt niet veel voor vertelde ze. Sara had 2 patiënten om voor te zorgen (dat zijn er altijd 2 op de IC), een obese dame van 82 jaar met sepsis, waardoor was niet geheel duidelijk. Paar maanden geleden voor hetzelfde klachten op de IC opgenomen. Een vriendelijke mevrouw, kwam niet heel ziek over, maar lag wel aan de noradrenaline die moeilijk afgebouwd kon worden.

De 2e patiënt was een 72 jarige mevrouw die eerder behandeld was voor hepatocellulair carcinoom (lever kanker). Nu opgenomen vanwege een hersentumor, waarvoor ze een craniotomie (operatie waarbij ze een luikje in de hersen maken) . Ook was er een drain geplaatst om de hersendruk te meten. Ze was erg strijdvaardig kwam uit bed en zat op de stoel in de ochtend. Prima stoelen om lang op te zitten.

Kort nog even bij een beademde patiënt gekeken.

Op 22 bedden bezet liep 1 intensivist (medisch specialist) rond, echter deze keek niet naar alle patiënten. Voor de neurologische patiënt kwam de neuroloog en de neurochirurg het beleid afspreken. Het was een open IC zoals ze dat noemen. De arts waarvoor de patiënt is opgenomen is hoofdbehandelaar van de patiënt, de intensivist kijkt mee.

De meeste controles deed de IC verpleegkundige zelf, alleen voor de glucose en om de urine zakken te legen kwam er een verzorgende (tech nurse). Wat mij opviel is dat er geen of nauwelijks wisselliging wordt gegeven, wel komen de patiënten snel uit bed in de stoel.

Ze draaien 12 uurs diensten met weinig tot geen pauze tussendoor.

Bij aanvang dienst worden verpleegkundigen aangewezen voor de SIT (Spoed Interventie Team) en reanimatiefunctie. Bij een SIT gaat de IC verpleegkundige alleen met een nurse practioner naar een reanimatie gaat de SEH arts mee. SIT gebeurt niet met behulp van een EWS score (Early Warning Score) zoals in het Bravis Ziekenhuis. Er wordt gebeld bij een niet pluis gevoel van verpleegkundige of van de patiënt dan belt de verpleegkundige of de patiënt zelf.

D1EF12A7-31B1-44F0-AC34-03E9398A618F

Leuke en leerzame dag ook nu weer gezien dat sommige dingen in Nederland beter zijn en andere in Amerika. We moeten de beste van de twee bij elkaar brengen voor het ziekenhuis van morgen. Daar gaan we morgen over nadenken.