Dag 5: One day of extremes

19 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vandaag was een dag van uiterste!

Vanmorgen mochten we uitslapen. Om 09:15 uur stapten we in de auto om 10 minuten laten uit te stappen bij het Elmhurst Memorial Hospital. Een zeer imponerend gebouw met prachtige groene stroken naast een grote parkeerplaats. In de hal was een serene rust, bijna kerkelijk.

E2B5F979-D858-424D-A2E1-DDD6E355F683

Met trots vertelde de spreker over de verschillende modellen die in dit ziekenhuis geïmplementeerd zijn waardoor de verpleegkundigen kunnen exploreren in hun kracht. Tijdens de rondleiding leek het alsof we in een hotel rondliepen. Alles was niet-ziekenhuis-achtig ontworpen. De gangen waren hoog en breed waardoor dit hel veel ruimte bood. In de wachtkamers stonden schommelstoelen, het was een huiselijke sfeer.

Vervolgens gingen we naar de daklozenopvang buiten te stad. Het was direct zichtbaar dat dit de minder bedeelde buurt van Chicago was. Chicago kent ‘geteld’ 10.000 dak en/of thuislozen, onofficieel kan dit we wel 8x zoveel zijn. De opvang bied nachtopvang aan volwassen vrouwen en mannen. Overdag kan men terecht bij de maatschappelijk werker of bij de dokter, dit is op vrijwillige basis. De opvang kan bestaan door behulp van giften. Onze organisatie Detracare die deze studiereizen mogelijk maakt geeft ook met enige regelmaat een donatie. Het bezichtigen aan de opvang had op iedereen een diepe indruk gemaakt. Na de het bezoek aan de opvang hadden we een paar vrije uurtjes in Chicago-stad.

45751154-5A61-478E-957C-6EDC33B8479B

Na inspanning komt ontspanning. We sloten de dag af met een honkbalwedstrijd tussen de Chicago Cubs vs Cincinnati Reds. WOW wat een belevenis was dit. De capaciteit van het stadion is 41,649 personen en het was bijna helemaal uitverkocht. Helaas verloren de Chicago Cubs, maar dat mocht de pret niet drukken.

Wat staat er morgen op de planning:

Morgen lopen we net zoals afgelopen dinsdag weer mee met verschillende personen / afdelingen binnen het ziekenhuis. Morgen gaan we alle vijf naar Advocate Sherman Hospital.

1. Petra Blom:
    19 september 2019
    Jeeee wat een indrukken, geweldig om jullie verhalen zo mee te krijgen.
    Ik ben erg benieuwd wat er mee genomen kan worden in ons ziekenhuis van de toekomst!