Dag 4: Ervaringen Marloes en Mirande

18 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

NORTHWEST COMMUNITY HOSPITAL

Ervaring Marloes:

Vol spanning en verwachting vandaag mee lopen op Moeder en Kind Afdeling, NICU en Verloskamers in Northwest Community  Hospital.

34E0430D-2201-4060-99B5-6FCDF4D5C450

Ik werd hartelijk ontvangen door de verpleegkundige op de afdeling en kreeg uitleg over manier waarop ze werken. De afdelingen bestaan uit 1 persoonskamers en een slaapbank voor de partner. Ze startten met visite van de arts voor de neonaat (pasgeborene) en kijken deze na in de multikamer, diverse screenings gebeuren na 24 uur, zoals hielprik, gehoortest etc.

AB61084F-165F-465F-8A23-E3C287D9F4EB

Het zijn wel 3 aparte afdelingen maar wat mij opviel was dat ze werken met basis verpleegkundige. Ze helpen de verpleegkundige (met certificaat obstetric of nicu)  bij ondersteuning van de zorg ect. zodat de verpleegkundige zich kan richten op meer de specifieke taken. Iedereen doet zijn taak en hierdoor vormen ze een eenheid. Iedereen is belangrijk op zijn niveau en samen is het een sterk team. Elke verpleegkundige staat voor haar beroep en draagt dit ook uit. Ze willen blijven ontwikkelen en verbeteren, dit komt ook voor uit het Magnet programma.

742D2A04-467F-415A-A916-79AEEEBF09EB

De zorg is gerichter en gebundeld om daarna de vrouwen en partner klaar te stomen om naar huis te gaan. Zonder enige hulp of ondersteuning! 1e lijn zorg voor moeder of (ziek)kind kennen ze niet in Chicago.

Er zijn veel verschillen in zorg in vergelijk met ons zorgstelsel maar wel veel mogelijkheden voor nieuwe technologie. En dit maakt het werkt voor de verpleegkundige fijner en werkbaarder! Het beroep als verpleegkundige staat op de voorgrond en daar heeft iedereen respect voor! Kortom een dag met veel indrukken, gesprekken met verpleegkundige en een mooie ervaringen!

Ervaring Mirande:

3A5BC4CB-3AED-47E8-BEF8-3F850054FE04

Vandaag loop ik mee met Julie een jonge verpleegkundige werkzaam op de critical care unit van de North West Community healthcare. Een ziekenhuis met 435 bedden. De critical care unit bestaat uit 33 bedden opgedeeld in 3 units. Ik loop mee op de neurologische IC en ook een paar bedden algemene IC. De verpleegkundigen werken allemaal 12 uurs diensten waardoor als ik om 8.30 uur begin zij er al een paar uur op hebben zitten. Patiënten wassen doen ze in de avond dus we beginnen met de visite. De visite is als een MDO op de gang voor iedere kamer. Afspraken worden gelijk gemaakt en de familie mag vragen stellen en krijgen gelijk antwoord. Met de patiënt (indien aanspreekbaar) worden afspraken gemaakt over hun doelen voor die dag.

9FA4780C-32FD-4DA6-BC81-BCA47DE01018

Grappig om te zien dat veel apparatuur hetzelfde is als in Nederland, ook de scores, protocollen etc zijn vergelijkbaar. Om 14 uur heb ik veel gezien en gehoord over de werkwijze, scholing etc op de Critical care afdeling. Als ik om 14 uur naar de CNO ga voor een gesprek duurt Julie haar dienst nog 4,5 uur… Met Vicky Goeddeke , de chief nurse officer,  spreek ik over shared governance. Veel stof tot nadenken hoe we hier in het Bravis ziekenhuis vorm aan kunnen geven!.