Dag 3: Welcome at Advocate Sherman Hospital

17 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vroege dag, 07:15 uur in de bus richting het Advocate Sherman Hospital, ongeveer een uurtje rijden vanaf het hotel.

Advocate Scherman Hospital

- Nieuwbouw sinds 2009

- 255 bedden, allemaal eenpersoonskamers.

- 700 verpleegkundigen werkzaam

9EFA84BA-AC7F-421F-8E57-677F04CE1C6A

321878DD-85C2-4971-8D80-CF37A71C12D5

We mochten aanwezig zijn bij de ‘safety huddle’, een groot (dagelijks) mondeling overleg van 15 minuten in aanwezigheid van circa 40 personen. Iedere afdeling is hierbij aanwezig van verpleegkundige tot beveiliger. Tijdens deze dagstart geven alle afdelingen een korte terugblik van de bijzonderheden van de vorige dag en wordt het risico op herhaling ingeschat. Defecten of foutmeldingen aan apparaturen worden benoemd en ook de stand van zaken met betrekking tot reparatie. Opvallend is hierbij de korte lijntjes omdat iedereen hierbij aanwezig is.

Vervolgens werden we meegenomen naar een grote vergaderzaal waar we verschillende sprekers gingen horen. Onderwerpen met betrekking tot healthcare, magnet program,  nurses & education en quality & benchmarking kwamen aanbod.

AB98E8D5-FADB-47AC-AC4D-084A308405EC

In twee groepen kregen we een tour door het ziekenhuis . Met trots vertelde de gastvrouw over het ziekenhuis. Opvallend was dat de druk op de bedden op de SEH. Patiënten lagen in bed op de gang te wachten tot ze geholpen gingen worden. Daar tegenover stond een halve IC leeg. De verhouding bedden tussen SEH en IC was uit balans.

Terwijl wij uitleg kregen op de SEH werd er over de intercom een acute patiënt aangemeld. Iedereen, dus ook die patiënten die op de gang lagen te wachten konden dit horen. Wij zijn benieuwd welke regels rond privacy er gelden in Chicago. Marloes en Yvonne gaan dit donderdag in een persoonlijk gesprek navragen.

E1B44FEA-4B55-4CA1-A0FA-08AD577400A3

Leuke feitjes van Amerika vs Nederland:

- 327 miljoen inwoners in Amerika vs 17 miljoen in Nederland.

- in Amerika zijn er 6000 ziekenhuizen.

- 30% van de inwoners van Chicago is latino.

- Inwoners in Amerika worden gemiddeld minder oud dan in Nederland.

- Amerika betaald meer ziektekosten dan in Nederland. Eigen risico is in Amerika rond de 8000 dollar per jaar.

- Gevangenen zijn de enige groep die ten alle tijden zorg ontvangen ongeacht wel of geen verzekering.

In heel Amerika zijn 6000 ziekenhuizen, niet iedere staat heeft evenveel inwoners. Soms moet een patiënt uren rijden naar een ziekenhuis. Om voor iedereen de mogelijkheid te geven om binnen twee uur hulp te kunnen krijgen betaalt de staat het ziekenhuis om open te (kunnen) blijven.

In Amerika is het heel triest gesteld met de health insurance. 72 miljoen Amerikanen zijn niet verzekerd doordat ze te arm zijn. Gemiddeld gezin (van 4 personen) verdiend 23.000 dollar per jaar. Gemiddelde verzekering kost 28.000 dollar per jaar. .

Om 16:30 uur reden we terug naar het hotel waar we om 18:45 uur weer opgehaald werden om de avond sportief af te sluiten. Hoe kan het ook anders door te gaan bowlen.

FA7D9396-3AF4-4885-818D-40E74CD1443D

Wat staat er morgen op de planning:

- Wederom een vroege dag. Om 07:15 uur worden we weer in de taxi verwacht. Dinsdag gaat iedereen uit elkaar om te gaan werken op de verschillende afdelingen van het ziekenhuis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemiek Vervuren:
    17 september 2019
    Hoi Yvonne, leuk om op deze manier wat van jullie reis mee te krijgen. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het meewerken ervaren. Succes en geniet ervan!
  2. Ineke Loch:
    17 september 2019
    Hoi , heel leuk om je verhaal zo te kunnen lezen. En vooral de foto's van jullie avontuur!
  3. Mariëlla Leutscher:
    17 september 2019
    Wat bijzonder on dit mee te mogen maken! Geniet ervan en leuk om zo alle verhalen mee te lezen.