Ervaring: Ouke (2)

20 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vandaag ben ik als enige van het Bravis Ziekenhuis naar Northwest Community Hospital geweest. Ik kon een dagje meelopen op de longafdeling; in uniform.

D7E79352-CF16-4C70-9CCD-513986AE969C

Ondanks dat de afdeling vol lag ( 33 patiënten) heerste er een serene rust. Dit ontstond aan de ene kant door de bouw van de afdeling; een lange rij met kamers, dan een brede gang en dan een open verpleegpost met om de 5 kamers een duidelijk werkstation. Met centraal een kleine keuken en media voorziening. Per 5 patiënten stond 1 verpleegkundige met een TAG (een soort helpende) en zij droegen zorg voor deze 5 patiënten. Zelf vonden ze dat zij het erg druk hadden.

De diensten die zij werkten waren 8, 10 of 12 uur. Dit was weggezet in een patroon en per patroon werden de verpleegkundigen aangenomen. Zij werkten dus altijd dezelfde diensten. Als er dan een vacature komt dan wordt die uitgezet voor dat dienstenpatroon.

Veiligheid wordt erg belangrijk gevonden. Daarom was er een systeem bij iedere kamerdeur waar zichtbaar werd gemaakt of een patiënt een valrisico heeft (gele vallende ster), of de patiënt in isolatie ligt of bv obese is waardoor hulp met 2 personen nodig is. Het is mogelijk een systeem wat ons binnen Bravis ook kan helpen.

86B82453-A553-4C38-8141-CFFCFEADB166A548488A-1674-4C93-B666-F549CF132E75

Op mijn vraag als er dan toch een incident plaats vindt hoe wordt dit dan opgepakt, werd direct het systeem getoond waarin gemeld wordt, naast digitaal melden moest ook nog een formulier ingevuld worden. Vervolgens hadden de verpleegkundigen helaas geen zicht meer op het proces. Verschillende verpleegkundigen vertelden dat het management de melding meenam maar zij kregen geen terugkoppeling meer. Toch even een gekke gewaarwording omdat het management van de magnet ziekenhuizen toch steeds zo trots vertelden over de shared gouvernance*.

*Wat is Shared gouvernance: Een werkomgeving waar verpleegkundigen optimaal tot hun professionele recht komen omdat zij maximaal bijdragen aan goede patiëntenzorg.

Al met al een leuke en toch ook weer leerzame dag geweest