Ervaring: Mirande (2)

20 september 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Ervaring Mirande:

Als we bij het Advocate Sherman Hospital aankomen weet ik nog niet met wie en waar ik die dag ga meelopen. Ik ben blij verrast dat ik naar de ER trauma (SEH trauma) ga en een gesprek heb met CNO ( chief nursing officer) van dit ziekenhuis Cheri Goll. Ik begin op de SEH met een gesprek met de manager waarbij ze me uitlegt hoe de afdeling werkt en welke scholing de verpleegkundige moeten volgen om op de SEH te mogen werken. 8 weken theorie en later praktijk. Om te werken als een trauma verpleegkundige is extra scholing (TNCC) en ervaring nodig. Ongeveer 40% van de verpleegkundigen op de SEH is gecertificeerd als trauma verpleegkundigen.

Dan word ik gekoppeld aan Megan, een ervaren ER nurse, die om 9.15 uur al blossen op de wangen heeft. Er zijn 26  bedden op de SEH, 16 op de kamers en zo’n 10 op de gang. Het ziet er druk en rommelig uit. De ambulances rijden af en aan. De brandweermannen (paramedic) besturen de ambulances en zijn de deskundigen op de ambulance.

Het is druk maar de patiënten krijgen aandacht, zien redelijk snel een dokter en gaan vrijwel allemaal door de CT-scan. Echt ongelofelijk, ook de manager zelf vindt het onnodige kosten.

Er is een nog veel grotere registratielast dan in Nederland. De verpleegkundige moet enorm veel scores, observaties etc invoeren. Wat er met al deze data gebeurd wordt mij niet geheel duidelijk tijdens deze meeloopdag.

Tussendoor heb ik een gesprek met Cheri, een bevlogen CNO, die verpleegkundigen graag een hart onder de riem steekt en voor wie ze groot respect heeft. Met haar heb ik gepraat over de positie van de VAR naast een CNO. Een inspirerend gesprek!

Ter afsluiting terug naar de ER waar de rust iets lijkt te zijn teruggekeerd. Dat wil zeggen, er liggen minder mensen op de gang…Administratie wordt bijgewerkt en een nieuwe stroom patiënten komt als mijn tijd erop zit.

Een hele ervaring rijker keren we terug naar het hotel.